Koncepcja Ósma według Billa W. Powiernicy Zarządu Służb Ogólnych pełnią dwie główne funkcje:
(a) Są głównymi osobami odpowiedzialnymi za planowanie istotnych kwestii związanych z ogólną polityką i finansami oraz za zarządzanie tymi obszarami. Bezpośrednio kierują tymi sprawami wraz z komitetami głównymi.
(b) Powiernicy są przede wszystkim pełnymi właścicielami naszych odrębnych i stale czynnych służb i sprawują nad nimi nadzór, wybierając wszystkich dyrektorów tych jednostek.
Koncepcja Ósma polska. Członkowie Rady Powierników są planistami głównych działań Wspólnoty AA w Polsce. Zarządzają finansami AA i sprawują nadzór nad Fundacją BSK AA, zachowując prawo wyboru jej Zarządu. (Źródło Koncepcji)
W Polsce Powiernicy nie są – jak w USA – właścicielami spółek należących do AA, jednak ważniejszą różnicą między tymi Koncepcjami jest to, że w wersji amerykańskiej mowa jest o odpowiedzialności, a w naszej żadnej odpowiedzialności nie ma.
Amerykańscy Powiernicy działają zgodnie z nowoczesną praktyką prowadzenia biznesu. Zarząd Służb Ogólnych jest właściwie holdingiem, na którym spoczywa obowiązek nadzorowania należących do niego w całości, stanowiących odrębne podmioty gospodarcze spółek zależnych, z których każda, dla swoich celów operacyjnych, ma własne kierownictwo*. W przypadku Polski coś takiego, to egzotyka.
Między pieniędzmi i władzą (zdolnością zarządzania) zawsze istnieją bardzo silne powiązania i to wszędzie, nie tylko w AA. Dlatego we Wspólnocie stworzone zostały zasady, dzięki którym unika się ryzyka znaczącej koncentracji pieniędzy lub władzy wykonawczej.
Prosta zasada. Należy wszelkimi siłami unikać koncentracji władzy i pieniędzy w jednej jednostce służb. Na różnych poziomach służb alkoholicy rozwiązują problemy różnej wagi i znaczenia. Zadania grupy są inne niż Rady Powierników, na przykład.
Przedmiotem starań i głównym celem wszystkich służb jest realizacja naszego głównego celu, ale to nie znaczy, że na każdym poziomie służb wszyscy mają robić wszystko. Powiernicy ugrzęźliby w umiarkowanie ważnych szczegółach, które może i powinno się rozwiązywać na poziomie grupy, Intergrupy lub Regionu, i nie mieli możliwości sprawnej realizacji swoich zadań – planowania i zarządzania na poziomie najwyższym.
Dobrym przykładem ilustrującym część (bo nie całokształt) tej Koncepcji jest wykonanie pojedynczego, ale ważnego zadania. Niech to będzie rocznicowy Zlot Radości. Jego organizacją nie zajmują się przecież wszyscy alkoholicy z okolicznych grup, wszyscy z sąsiednich Intergrup, Regionów itd. Do realizacji takiego przedsięwzięcia powoływany jest zespół, który też otrzymuje do dyspozycji określone fundusze. Zespół taki kierowany jest przez alkoholika, który ponosi odpowiedzialność za jego działania i ich efekty. Służby, oczywiście, wspierają i pomogą w razie czego, ale właśnie – tylko w razie czego. Bo zespół i jego przewodniczący działa w zasadzie autonomicznie. Po prostu część władzy i pieniędzy trafiła w ręce odrębnego zespołu.
Słyszałem, że u nas z czasem wszyscy członkowie Rady Powierników mają stać się jednocześnie członkami Zarządu Fundacji BSK, albo, że Rada Powierników powinna zastąpić Radę Fundacji (za te pomysły głowy nie dam). Czy takie połączenie władzy i pieniędzy, przy całkowitym braku odpowiedzialności (poza moralną) sprawdzi się w praktyce? Nie wiem, zobaczymy. A tak owa Fundacja wygląda obecnie: (Fundacja BSK)
---
* Bill W. „Dwanaście Koncepcji Służb Światowych” („Twelve Concepts for World Service”), s. 35.
Klub krewnych i znajomych królika.
OdpowiedzUsuńOd jakichś dziesięciu lat służby najniższe i cała reszta mają te same twarze i te same nazwiska. Jakiekolwiek warsztaty ogólnopolskie, oni. Jakakolwiek informacja publiczna, oni (choć spokojnie mogłaby to zrobić grupa AA).
Trzymają te klucze i nie kładą ich, żeby kolejni mieli możliwość działania.
,,choć spokojnie mogłaby to zrobić grupa AA'' - świetna uwaga. I to jest wolność, której nie mogą odebrać grupie coraz bardziej oderwane od rzeczywistości służby niższe. ( np. jedna z intergrup nie pozwala na umieszczanie jej wydatków w sprawozdaniu ze spotkania) AŻ
Usuń"Słyszałem, że u nas z czasem wszyscy członkowie Rady Powierników mają stać się jednocześnie członkami Zarządu Fundacji BSK."
OdpowiedzUsuńRóżni ludzie różne rzeczy opowiadają. Madre i głupie. Ta, akurat jest z tych drugich. A ja słyszałem, że Rada Powierników ma formalnie zastąpić Radę Fundacji, bo faktycznie oba te organy są personalnie tożsame.
Polska wersja tej koncepcji jest nieprawdziwa. Rada Powierników jest jedynie ciałem służebnym konferencji. Nie jest władna zarządzać finansami i sprawować nadzoru nad Fundacją BSK ani wybierać jej Zarządu. W Polsce jasno zdefiniowanym organem z własnym statutem jest Fundacja i jej organy. Nadzór nad finansami Fundacji i wybór jej Zarządu należy do Rady Fundacji.
OdpowiedzUsuńCzłonkowie Rady Fundacji są tożsami personalnie z członkami Rady Powierników. Ergo wskazanym byłoby formalne zastąpienie Rady Fundacji przez Radę Powierników - wówczas nie byłoby wątpliwości odnośnie do zapisu polskiej wersji Koncepcji Drugiej.
OdpowiedzUsuńOczywiście, wtedy nie byłoby dwóch organów, tylko jeden podporządkowany literze prawa.
UsuńW wydanej przez Fundację BSK AA w Polsce broszurze "Pytania do Dwunastu Koncepcji AA" https://sklep.aa.org.pl/pytania-do-dwunastu-koncepcji-aa-p-142.html autorzy postawili pytania dostosowane do treści "Dwunastu Koncepcji dla służb AA w Polsce." Są one przeznaczone dla tych, którzy zechcą zdobyć pogłębioną wiedzę na temat Koncepcji. W odniesieniu do Koncepcji Siódmej pytania są następujące:
OdpowiedzUsuń• Czy rozumiemy powiązanie między Fundacją „BSK AA w Polsce” mającej osobowość prawną a Radą Powierników, której członkowie wchodzą w skład Rady Fundacji, drugiego obok Zarządu, statutowego organu Fundacji?
• W jaki sposób członkowie Rady Powierników sprawują nadzór nad Fundacją „BSK AA w Polsce
W jaki sposób członkowie Rady Powierników sprawują nadzór nad Fundacją BSK AA w Polsce.
UsuńNie mają żadnego nadzoru nad Fundacją.
Jak nie zrozumiesz faktycznego powiązania między Fundacją a RP (Pytanie 1), to nie zauważysz faktycznego, a nie formalnego nadzoru członków RP ( będących formalnymi członkami RF) nad Fundacją.(Pytanie 2)
Usuńautokorekta do mojego wpisu z 15:38.Winno być Koncepcji Ósmej
OdpowiedzUsuńJak pisałeś Meszuge, że: z czasem wszyscy członkowie Rady Powierników mają stać się członkami Zarządu Fundacji BSK jest tylko pogłoską. Zarząd Fundacji nie może liczyć więcej niż 5 członków.
OdpowiedzUsuńAlbo, że Rada Powierników powinna zastąpić Radę Fundacji. Taki myk też nie przejdzie, ponieważ w Polsce nie ma takiej instytucji jak zarejestrowane powiernictwo.
Teraz trochę z innej beczki. Mam pytanie:
OdpowiedzUsuńJakie kompetencje w dziedzinie zarządzania i zajmowania się kwestiami finansowymi mają członkowie Zarządu Fundacji?
"Albo, że Rada Powierników powinna zastąpić Radę Fundacji. Taki myk też nie przejdzie, ponieważ w Polsce nie ma takiej instytucji jak zarejestrowane powiernictwo."
OdpowiedzUsuńPrzeczytaj sobie Ustawę o Fundacjach.
W przeciwieństwie do Ciebie znam ustawę o fundacjach nie tylko teoretycznie.
UsuńZgodnie z Art. 5. 1. Ustawy "Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać TWORZENIE OBOK ZARZĄDU INNYCH ORGANÓW FUNDADCJI” .
UsuńDo decyzji Fundatora należy wybór nazwy dla innego organu Fundacji; może to zatem być “rada powierników”
Oczywiście że tak, ale to dopiero za jakiś czas.
UsuńW moim przekonaniu błędem jest umieszczenie w naszej strukturze Rady Powierników między KSK a Fundacją BSK. Powiernicy tak samo jak delegaci są służbami krajowymi, więc dlaczego istnieją jako odrębne ciało?
OdpowiedzUsuńUps... pomyłka... są służbami konferencji krajowej, nie służbami krajowymi.
OdpowiedzUsuńCzłonkowie RP - to służba krajowa;. Dobrze było za pierwszym razem. Nie ma pojęcia - "służby konferencji krajowej". Jest natomiast pojęcie członkowie Konferencji Służby Krajowej. Warto poczytać Kartę KSK.
OdpowiedzUsuńPowiernicy tak samo jak delegaci są członkami Konferencji Służby Krajowej. Dlatego błędem jest umieszczenie w naszej strukturze Rady Powierników między KSK a Fundacją BSK.
OdpowiedzUsuńTo Twoje zdanie odmienne od zdania KSK
OdpowiedzUsuńMnie to nie przeszkadza.
UsuńOdszczepieńców tu bez liku; nawet są z siebie dumni.
UsuńCzepialski skończ z tą dyskryminacją. Jedność to nie jednomyślność, a decyzje 70% KSK nie są bezbłędne.
UsuńJak te procenty wyliczyłeś? Dlaczego nie 56 % lub 74 %? I które to błędne decyzje KSK były podjęte na przestrzeni ostatnich lat? Pytam, bo może warto rozważyć ich anulowanie. Dla dobra naszej jedności, oczywiście!
UsuńRegiony są niezależne, decyzje KSK nie obowiązują grup i poszczególnych jej członków. Prawo nie działa wstecz!
UsuńNa dwa proste pytania odpowiedzieć nie potrafisz? I wstawiasz błędną interpretację zapisu z Karty KSK, który mówi, że "Tradycyjnie, choć bez sankcji prawnych, decyzje Konferencji Służby Krajowej, powinny być traktowane jako obowiązujące Radę Powierników, Radę Fundacji, Biuro Służby Krajowej AA, komisje KSK i POZOSTAŁE SŁUZBY". A Ty chcesz powiedzieć, że delegaci KSK reprezentujący blisko 3000 grup AA w Polsce i stanowiący większość składu KSK nie podejmują decyzji dla tych 3000 grup AA. O zgrozo! To byłaby dyskryminacja tych grup!
UsuńNie pogrążaj się. Konferencja nie jest władzą dla Wspólnoty, więc proponuję korepetycje czytania ze zrozumieniem.
UsuńPoza tym o zgrozo! Od kiedy służby najniższego szczebla rządzą służbami najwyższego szczebla?! Hahaha. I ja też nie podlegam Twojej jurysdykcji.
UsuńPrzytoczę ciekawe posty nadane na tym blogu 17.01,22
Usuń1. „ KSK nie jest i nigdy nie może stać się władzą dla Wspólnoty Anonimowych Alkoholików. „
2. „ Istotnie, tak jest napisane w Karcie KSK. Władza jest w tym przypadku rozumiana jako „rząd” ( w angielskim oryginale „government”), który ma prawo rządzić, nakazywać i egzekwować podjęte decyzje. I taki przypadek Karta KSK całkowicie wyklucza. Ja pisałem o władzy KSK nad wspólnotą w rozumieniu Tradycji Drugiej („authority”) i Drugiej Koncepcji AA („authority”), mających charakter sugestii i propozycji rozwiązań, a nie nakazów: „tradycyjnie, choć BEZ SANKCJI PRAWNYCH, decyzje Konferencji Służby Krajowej, za którymi opowie się co najmniej dwie trzecie uczestniczących w głosowaniu członków KSK (przy jednoczesnym zachowaniu kworum), powinny być traktowane jako obowiązujące Radę Powierników, Radę Fundacji, Biuro Służby Krajowej AA, komisje KSK i pozostałe służby”.
3. …..., a tymi pozostałymi służbami są wszyscy służebni w służbie krajowej AA (np. zespoły powiernicze), w regionie AA, intergrupie AA i grupie AA
Podtrzymuję wpis z godz. 11.00.
UsuńThe end.
Autokrato przyjedź na konferencję regionalną i wciskaj te bzdury, a dostaniesz czerwoną kartkę.
UsuńTo Wasza konferencja regionalna daje czerwone kartki i wyrzuca za drzwi tych o innych opiniach? To macie zapisane w Waszej karcie? Jaki to region? Chętnie przyjadę.
Usuń
UsuńTak na marginesie, Twoje inwektywy o bzdurach nie wzmacniają siły Twej argumentacji. Nie musisz mnie obrażać, aby poprawić samopoczucie
Nieee, wszystkie opinie są uwzględniane. Chodzi konkretnie o kwestię decyzji KSK, które, notabene, nie obowiązują grup ( Twoja wersja jest inna - moim zdaniem błędna).
UsuńŻadne zadania, czyli decyzje KSK, regionu czy intergrup nie mogą umniejszać ani ograniczać praw grup. Tak było, jest i pozostanie.
Chciałbyś przyjechać, ale....chęci to jedna sprawa, a możliwości są ograniczone, jak w przypadku KSK. Konferencja Regionalna może, ale nie musi, zaprosić delegata, powiernika, bądź pracownika BSK.
Koncepcje popsuły szyki powiernikom i odebrały im wymyślone uprawnienia. Teraz muszą główkować, dlatego przymierzają się do reformy Rady Powierników i Rady Fundacji. Dobre.
OdpowiedzUsuń